Home » Tips » Welke motor moet ik kiezen

Welke aandrijving moet ik kiezen ?

 

Een belangrijk onderdeel van een elektrische fiets is natuurlijk de motor.

Er zijn echter verschillende soorten aandrijvingen mogelijk op uw elektrische fiets.

We gaan hier nader in op de diverse mogelijkheden;


 


 

 Motor in het voorwiel                                       

De aandrijving in het voorwiel is momenteel nog steeds de meest gebruikte voor E-bikes.

De
E-Relax Pro 5 en de  E-Luxe fietsen zijn hiermee uitgerust.

Deze motor kent uiteraard voor- en nadelen, waarvan we de belangrijkste hier willen benoemen;

Een groot voordeel is dat de aandrijving van de fiets wordt verdeeld over twee wielen. De motor drijft het voorwiel aan en uzelf via de ketting drijft het achterwiel aan. Doordat deze motor als het ware de fiets vooruit trekt spoort een dergelijke fiets beter en betrouwbaarder.

Doordat dit type aandrijving het meest gebruikt wordt is het een beproefde technologie en zijn de prijzen van deze motoren relatief gunstig.

Een nadeel is dat een motor altijd geluid maakt. De gebruikte motoren behoren tot de stilste in de markt, echter omdat de motor zich in dit geval voor de berijder bevindt, rijd men naar het geluid toe en zal het geluid dus meer opvallen dan bij eenzelfde motor die in het achterwiel is gemonteerd.

  

 


 

  Motor in het achterwiel                                 

De voordelen zoals genoemd bij de motor in het voorwiel gelden in dit geval als nadeel voor een motor in het achterwiel. Hierbij komt echter nog een nadeel cq beperking. Bij een motor in het achterwiel kunnen de versnellingen alleen maar uitgevoerd worden met een externe derailleur en zal de fiets ook niet een gesloten kettingkast hebben. Dit soort systemen kent meer onderhoud vanwege het technisch principe en natuurlijk vanwege vervuiling. Een open derailleur is op zijn beurt weer veel goedkoper dan bij voorbeeld een Nexus-8 van Shimano en dat maakt dat deze fiets doorgaans een lagere aankoopprijs heeft.

Omdat deze motor zich achter de berijder bevindt, zal de berijder van de elektrische fiets minder geluid horen afkomstig van de motor. Voornamelijk omdat de berijder niet naar het geluid toe, maar juist er vanaf rijdt.

 


  Middenmotor                                                    

Meer en meer merken brengen elektrische fietsen op de markt met een middenmotor, Trenergy voorziet het topmodel de E-Supra Sport en NuVinci van een Middenmotor. Het rijden met een middenmotor wordt door veel mensen als zeer comfortabel ervaren. De motor drijft niet het wiel aan, maar de pedalen en helpt dus zeer direct de berijder met het rondtrappen van de pedalen. Andere voordelen van een middenmotor zijn het lagere zwaartepunt en de meeste motoren zijn relatief stil, waarbij de motor op de Trenergy E-Supra helemaal niet hoorbaar is.

Een nadeel van de middenmotor is de kracht op de ketting. De kracht die u als berijder samen met de motor overbrengt op de ketting komt ook op het achterwiel te staan. Dit genereert een bovengemiddelde schade aan een intern versnellingssysteem. Inmiddels zijn de regelingen voor deze motoren wat verder doorontwikkeld, echter bij volledige ondersteuning dient voorzichtig omgegaan te worden met het schakelen, waarbij het gebruik van klassieke versnellingssystemen zoals de Nexus beter vermeden kunnen worden. Derhalve zijn de modellen van Trenergy met middenmotor respectievelijk uitgevoerd met een hoogwaardig schakelsysteem van Shimano - Deore 9 alsmede een NuVinci versnellingnaaf .



Al met al is het vaak de persoonlijke voorkeur en het budget die bepalen waar de voorkeur van de berijder naar uit zal gaan.